Del 15. Klasser

En stor del i Java är klasser. klasser är grund och botten, en till fil med kod i. Varför behövs det? Det som är bra med klasser är att man använda dem flera gånger, eller binda en funktion till något. I denna fil har vi 2 filer!
Den första klassen är den vanliga projekt klassen.
Den andra heter Klass, klicka på file och sen add new file.
se till att att båda klasserna ligger i samma map i netbeans.
public class Projekt
{
public static void main(String[] args)
{
System.out.println("Vad vill du skriva ut?");
String k = Keyboard.readString();
Klass m = new Klass(k);
System.out.println("du skrev in!");
m.skriv();
}
}
public class Projekt
{
public static void main(String[] args)
{
System.out.println("Vad vill du skriva ut?");
String k = Keyboard.readString();
Klass m = new Klass(k);
System.out.println("du skrev in!");
m.skriv();
}
}
Den andra klassn
public class Klass
{
public String g;
public Klass(String k)
{
g = k;
}
public void skriv()
{
System.out.println(g);
}
}
Så vad är nytt? igentligen inte så mycket.
Klass m = new Klass(k);
Här startar vi vår andra klass. vi skickar med meningen i k.
public String g;
I klassen så måste vi först skapa en ny string i klassen. public kommer jag beskriva senare, för tillfället ha bara med det.
public Klass(String k)
{
g = k;
}
allt vi gör här är att ge vår nya string värdet från vår gamla.
public void skriv()
{
System.out.println(g);
}
vi gör en funktion som skriver ut vår nya string.'
void betyder attt den inte ska returna ett värde. om vi skulle ändra något, ska man ta bort void.
m.skriv();
och sen i huvudklassen så aktiverar vi vår funktion!

Del 14. Metoder

Metoder är, i grund och botten, en till funktion i din main fil.
Syftet med metoder är att kunna ha fler metoder, detta kan man använda klasser till igentligen.
Men det är bra att kunna metoder också.
Här har vi ett exempel på en metod
public class Projekt
{
public static void main(String[] args)
{
System.out.println("hur läng är sidan på en kube?");
int sida = Keyboard.readInt();
int area = kub(sida);
System.out.print("arean är: " + area);
}
static int kub(int x)
{
int y = x*x;
return y;
}
}
public class Projekt
{
public static void main(String[] args)
{
System.out.println("hur läng är sidan på en kube?");
int sida = Keyboard.readInt();
int area = kub(sida);
System.out.print("arean är: " + area);
}
static int kub(int x)
{
int y = x*x;
return y;
}
}
Det är inte så mycket nytt här igentligen. Metoden här är static int kub. i main så säger vi att int area ska vara
kub(sida). vi skickar med värdet sida, och använder sedan det värdet i metoden. vi skappar y, ger den ett värde och skriver sedan return y. detta är här vi bestämmer att area får värdet y.
I övrigt, notera att metoden ligger utanför main.

Del 13. Do satser

Do och while är rätt lika, skillnad är att do alltid kommer köras en gång, hur man än gör.
Så Do är behövs ganska sällan, men ibland hittar man när den  behövs.
Följande är ett exempel på do sats.
i slutet behövs en while för att kolla ifall den ska köras igen eller inte.
Denna kod kommer loopa sig själv, men om du vill ändra det så borde det inte vara så svårt.
public class Projekt
{
public static void main(String[] args)
{
char kek = 'k';
do
{
System.out.println("en do sats!");
System.out.println("kek!");
}while (kek == 'k');
}
}
public class Projekt
{
public static void main(String[] args)
{
char kek = 'k';
do
{
System.out.println("en do sats!");
System.out.println("kek!");
}while (kek == 'k');
}
}

RSS 2.0